La Jonquera i els pobles del seu entorn foren testimonis privilegiats de
l’èxode republicà i escenari important de l’etapa final de la Generalitat
Republicana i de la retirada de centenars de milers d’ homes i dones. La ruta
recorre un dels camins de l’exili emprès, entre altres persones, pels principals
dirigents de la Generalitat i del govern de la República per creuar la frontera
cap a França.
És la ruta de l’exili propera a La Jonquera: Agullana, La Vajol, Coll de Lli fins
a Les Illes, el primer poble que es troba a l’altra banda de la frontera. La ruta
finalitza amb la visita al MUME.

Camins d’exili i frontera

La Jonquera i altres localitats situades a prop de la frontera foren un escenari de gran rellevància en l’etapa final de les institucions republicanes a Catalunya i en l’èxode de centenars de milers d’homes, dones i infants. Després d’una part introductòria mitjançant la visita a l’exposició permanent del MUME, alguns dels indrets que es poden visitar són Agullana, La Vajol, Coll de Lli, Coll de Manrella i Morellàs-les Illes, a partir de tres opcions temàtiques.

A.“El tresor de la República”

Inclou la visita al MUME i el desplaçament als entorns de la Mina d’en Negrín o Mina Canta, a la Vajol,  on es dipositaren fons del Banc d’Espanya i obres d’art durant la Guerra Civil. La jornada culmina amb la caminada fins al pas fronterer del Coll de Lli, lloc de pas de les autoritats republicanes.

(Descarrega el document PDF amb informació detallada d'aquesta activitat)

B.“Una cultura a l’exili”

La visita al MUME es complementa amb la visita al Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català, a Agullana, i a diversos indrets d’aquest municipi que foren seus de diverses institucions i administracions republicanes. Així mateix, la proposta inclou la caminada fins al Coll de Lli, a la Vajol, i el descens fins a les Illes, veïnat de la Catalunya Nord. Es retorna a peu pel Coll de Manrella.

(Descarrega el document PDF amb informació detallada d'aquesta activitat)

C. “La República en estat d’emergència”

La visita al MUME es complementa amb la visita al Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català, a Agullana, i a diversos indrets d’aquest municipi que foren seus de diverses institucions i administracions republicanes. La ruta continua amb la visita dels entorns de la Mina d’en Negrín o Mina Canta, a la Vajol,  i finalitza amb la caminada fins al pas fronterer del Coll de Lli.

Rutes de mitja jornada

També existeix la possibilitat de fer rutes de mitja jornada. S’ofereix la possibilitat de realitzar una ruta de 4 hores a partir de les següents opcions:

1. Camins d’exili i frontera. A - El tresor de la República (MUME / Mina Canta / Coll de Lli)
2. Camins d’exili i frontera. B - Una cultura a l’exili (MUME / Agullana / Les Illes)
3. Camins d’exili i frontera. C - La República en estat d’emergència (MUME / Agullana / Mina Canta / Coll de Lli)

Durada: 1/2 dia (4 hores)

Preu per persona: 10 €

Grups de menys de 20 persones: 200 €

(Descarrega el document PDF amb informació detallada de les rutes de mitja jornada)

<<  <  Març 2024  >  >>