Inici > Museu > Argelers 1939

Memorial del camp d'Argelers

Argelers 1939 : CIDER (Centre international de documentation et d’études de la Retirada / Ajuntament d’Argelers de la Marenda)

El MUME forma part d’un conjunt memorial transfronterer en relació a la Retirada de la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial entre la demarcació de Girona i el Llenguadoc-Rosselló. CIDER. Argelers 1939

A la banda sud es poden visitar els itineraris senyalitzats a l’Alt Empordà (Espais de Memòria / Retirada i Camins de l’Exili), el Memorial de l’exili del Coll dels Belitres (Portbou-Cervera), el memorial de Walter Benjamin a Portbou i el Museu Memorial de l’Exili (MUME) de La Jonquera.

A la banda nord es poden visitar el memorial d’Antonio Machado a Cotlliure, la Maternitat Suïssa d’Elna i els vestigis i els senyals memorials en els antics emplaçaments dels camps de concentració. Alhora, hi ha en perspectiva la creació del futur centre memorial del camp de Rivesaltes. Tots aquests indrets formen un conjunt molt divers de referències i espais memorials de la Guerra Civil, la Retirada, la Segona Guerra Mundial i la deportació als camps nazis.

Davant la caiguda de Barcelona al gener de 1939 i el principi de la fi de la Guerra Civil, prop de 500.000 persones prenen el camí de l’exili, un èxode que té el nom popular de Retirada. Aquesta arribada massiva de gent al departament dels Pirineus Orientals (que llavors tenia una població de 250.000 habitants aproximadament) va comportar la separació i distribució per tot França de famílies i la construcció de camps de concentració al Rosselló, els més rellevants dels quals foren els d’Argelers, Sant Cebrià, El Barcarès i Rivesaltes.

El 1939, Argelers era un petit poble agrícola de prop de 3.000 habitants on el govern francès va decidir tancar i construir un camp de concentració, a la platja, per rebre els refugiats republicans espanyols.

Molts d'aquests refugiats eren civils que fugien de la repressió o bé militars que havien defensat la República espanyola democràtica sortida de les urnes durant tres anys, relativament oblidats per les democràcies occidentals degut al Pacte de no intervenció.

França no va preveure una acollida digna per a tants refugiats i les mesures més importants van ser en relació a la seguretat i el control social. En travessar els Pirineus moltes famílies van ser separades i distribuïdes per camps de concentració i albergs diversos d'arreu de França. Les dones i els nens van ser distribuïts per França i els homes van anar a raure als camps. El camp d'Argelers va ser el primer dels camps de concentració construïts al Rosselló i en pocs mesos ja allotjava més de 80.000 persones. No s'havia previst res pel seu acolliment i al principi, només la sorra i la roba que portaven els abrigava. Poc després es van obrir altres camps com el de Sant Cebrià i el de Barcarès.

Entre 1939 i 1945, pels camps del Rosselló van passar més de 250.000 persones, primer espanyols, però després, amb la Segona Guerra Mundial, jueus, gitanos, antifeixistes italians i alemanys.

Des d’Argelers, el CIDER (Centre international de documentation et d’études de la Retirada), amb el suport institucional de l’Ajuntament d’Argelers, va ser el soci del partenariat de la subvenció de l’Interreg III-A que va suposar la construcció del MUME i diverses activitats del CIDER.

El CIDER està ubicat al municipi d’Argelers de la Marenda (Rosselló, França) i treballa per divulgar el coneixement dels esdeveniments de la Retirada de 1939 i l’èxode de republicans espanyols refugiats a França al final de la Guerra Civil Espanyola, dels camps de refugiats del Rosselló i, globalment, dels camps que varen existir al sud de França. El centre d’estudis municipal també acull i genera exposicions de caràcter temporal referents a aquestes temàtiques. Fins avui, el CIDER ha organitzat diverses exposicions sobre els brigadistes internacionals, els artistes dels camps de concentració, l’internament dels jueus, etc.

Els objectius del CIDER són bàsicament recollir informació testimonial i documental de la Retirada, així com del pas, l’estada i la convivència dels refugiats a la zona, difondre pedagògicament els valors democràtics i organitzar exposicions, conferències i edicions sobre l’exili i els camps de concentració. Per aquests fins ha rebut ajuts europeus, del Conseil Général des Pyrénées-Orientales, de la Région Languedoc-Roussillon i de la Generalitat de Catalunya.

Des del mes de febrer de 2014, a l'Espai Jules Pams del Castell de Valmy s'ha obert l'exposició permanent del Memorial del Camp d'Argelers: http://cider-argeles.blogspot.com.es/

Contacte CIDER:

Espace Jules Pams - Route de Valmy

66704 Argelers de la Marenda

Tel. 0033 468 958 503

Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la / Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la

Mémorial du Camp d'Argelers

Web Ajuntament d'Argelers de la Marenda