Inici > Serveis Educatius > Recursos didàctics

Recursos didàctics

En aquest apartat us oferim diversos recursos didàctics vinculats a la temàtica del MUME, per complementar la visita i per treballar més àmpliament la preparació de les activitats prèvies i posteriors a la vostra visita al museu.

1. Les Rutes de l'exili republicà del 1939 (MUME / Departament de Pedagogia UdG), 2013). Document amb informacions bàsiques sobre el context de la Guerra Civil i l'exili amb testimonis, mapes, bibliografia i dades diverses elaborades i recollides per Salomó Marquès, catedràtic i professor emèrit del Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona (UdG).

Aquesta publicació és part de la documentació utilitzada durant les pràctiques relacionades amb la Història de l’Educació dels universitaris que cursen els estudis de Pedagogia, Pedagogia Social i Treball Social de la Universitat de Girona. Es tracta d’una pràctica d’un dia de durada que té la intenció de trepitjar territori històric, territori fronterer per on varen passar molts republicans, entre ells una bona colla de mestres, durant la Retirada de 1939. El 10 de febrer de 1939 les tropes franquistes arribaven a La Jonquera i la frontera francesa es tancava. Començava l’exili. L’activitat s’inicia visitant el Museu Memorial de l’Exili, a La Jonquera, i tot seguit s'hi va a alguns llocs emblemàtics de la nostra història més recent. Des del costat de l’Empordà: La Jonquera, el mas Perxés i el Coll de la Manrella (Agullana), la mina Canta i el Coll de Lli (La Vajol), etc. i del costat del Rosselló: el camp d’Argelers. Tot aquest recorregut es complementa llegint textos escrits pels protagonistes, especialment mestres. En aquest dossier s'oferix l’itinerari ampliant les referències a d’altres espais de memòria vinculats a la guerra i l’exili republicà a la zona. També es presenten algunes dades que permeten entendre i valorar millor l’exili.

2. Ensenyar a pensar. En memòria dels mestres de la República. Salomó Marquès Sureda (UdG). Quaderns didàctics del Memorial Democràtic (Generalitat de Catalunya). Material editat el 2013.

3. Projecte transfronterer del Museu de la Resistència i la Deportació de Tolosa de Llenguadoc / Projet transfrontalier autour de la mémoire de l’exil républicainespagnol en Haute-Garonne, 2009. Document del Museu de la Resistència i la Deportació de Tolosa de Llenguadoc per resseguir la Retirada al Departament de l'Alta Garona.

autour de la mémoire de l’exil républicain
espagnol en Haute-Garonne

Musée départemental de la Résistance et de la Déportation de Toulouse

www.musee-resistance31.fr

4. Webquest sobre la repressió franquista, del professor Eduard Navarro (Edualter) per a 4t ESO i 1r BAT. (2005). A partir de la recerca que farà l'alumnat, esbrinarem més coses sobre un tema poc conegut com el de la repressió franquista.

5. Webquest "Una aproximació al franquisme", del professor José Luís Fierro per a 4t ESO i 1r BAT. (2005). Un dels somnis de qualsevol historiador es trobar testimonis vius que li permetin estudiar un moviment o un període de la historia. Aquestes  persones constitueixen una  les fonts més bàsiques per al treball històric. A través d'aquests testimonis l'historiador pot arribar a establir conclusions o elaborar teories.Des d'aquesta WebQuest farem una aproximació al franquisme i ho farem a través de totes aquestes persones (anòmimes la major part d'elles) que van viure en primera fila aquest període. Ells en saben un munt i estaran encantats d'ajudar-nos a aprendre. Son veritables llibres vius que no ens podem perdre.Trenta-sis anys de govern del general Franco van servir per marcar bona part de la història del segle XX a Espanya. Fins i tot avui encara sentim parlar del Valle de los Caídos, dels Arxius de Salamanca, de Fosses Comunes i de recuperació de la memòria històrica. I és que els efectes del  franquisme encara estan molt vius.¿Coincidirà el que diuen els llibres i les pàgines web amb els testimonis que nosaltres trobarem? ¿Podrem certificar les obres escrites o potser haurem de rebatre alguna idea? Aquest és el gran objectiu d'aquesta WebQuest.

6. Site "Exili republicà i literatura catalana" per a 3r i 4t ESO, creat el 2011 per J. Miquel Albert i l'alumnat de 2n de Batxillerat (2009-10) de l'Institut Joan Fuster de Barcelona. El 5 de febrer de 1939 les tropes de Franco arriben a la frontera francesa i controlen Catalunya. Es calcula que més de 400.000 republicans s'han exiliat fugint de la guerra i del temor a la repressió. Entre aquestes persones hi són la majoria de protagonistes de la cultura catalana durant la II República. Per això l'exili republicà català també va suposar l'exili de la literatura catalana. Aquesta pàgina Web Col·laborativa i de Recerca tracta de reconstruir aquest episodi i els itineraris seguits per els escriptors i les escriptores catalanes, a partir de la seva obra literària.

7. Llistat d'entitats de recuperació de la memòria democràtica disposades a col.laborar amb centres educatius de secundària. Informació de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC). Entitats que tenen el suport de la Direcció General de la Memòria Democràtica. Els seus objectius són conservar, col.laborar en la recerca i difondre a la població en general les experiències viscudes dels seus associals durant els anys de llibertat de la Segona República ide la repressió feixista. Els testimonis vius d’aquests fet s’ofereixen als centres educatius de secundària per explicar a l’alumnatels seus records, mitjançant conferències, taules rodones i entrevistes. L’alumnat disposa de la possibilitat de posar en pràctica la metodologia de l’obtenció d´informació oral.

Per dubtes o suggerències us podeu posar en contacte amb nosaltres: Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la