RUTES DE L’EXILI - UN DIA PER A LA MEMÒRIA

Abril 2021 - Octubre 2021

El Museu Memorial de l’Exili presenta la tercera edició de les Rutes de l’exili. Un seguit de sortides a diferents indrets vinculats a l’exili de 1939, pensades per a usuaris individuals o petits grups: amics, família, parella...

A tenir en compte:

• L’horari previst de les activitats és de mitja jornada (10h a 14h).
  • Cal inscripció prèvia i la realització de l’activitat queda subjecte a un mínim d’inscrits.
  • Els desplaçaments es realitzen en transport propi del participant i el dinar no està inclòs.

PREUS:

Adults: 15€

Joves de 12 a 17 anys: 8€

Gratuït fins a 11 anys

Descompte de 3€ en el preu per a grups a partir de 6 participants.

APUNTA’T

Exili i Cultura: Agullana i el Centre Cultural de l’Exili Català

Diumenge 4 d’abril

Després d’una visita al Museu Memorial de l’Exili, ens desplaçarem a Agullana per poder visitar el Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català, on descobrirem la pervivència de la cultura catalana a l’exili. Polítics, escriptors i artistes exiliats que continuaren donant suport a la república des d’altres indrets del món. Visitarem el poble d’Agullana i coneixerem els carrers i edificis més emblemàtics d’aquells dies de la retirada republicana.

Lloc de trobada: Museu Memorial de l’Exili, La Jonquera.

Camins de l’exili: monuments de la Vajol, la Mina Canta i el Coll de la Manrella

Diumenge, 2 de maig

Començarem la jornada visitant els monuments més emblemàtics de la Vajol. Seguirem la ruta a peu fins arribar a la Mina Canta, una antiga mina de talc on Juan Negrín va manar amagar una remesa d’obres d’art del museu del Prado, així com els fons i les divises del Banc d’Espanya. Havent tornat de la mina, ens desplaçarem en vehicle fins al Coll de Manrella, un dels passos fronterers importants de l’època, on trobarem el cèlebre monument a Lluís Companys.

Lloc de trobada: Aparcament de la Vajol.

La doble frontera: Portbou i Walter Benjamin

Dissabte, 12 de juny

Portbou, poble fronterer que va ser la via de sortida de molts republicans al final de la Guerra Civil, i uns mesos mes tard va ser també una de les vies principals d'entrada de molts ciutadans europeus jueus i resistents antifeixistes que fugien de l'horror nazi. Visitarem el cementiri i el monument “Passatges” de Dani Karavan, dedicat a la memòria del filòsof alemany d’ascendència jueva Walter Benjamin.

Lloc de trobada: davant de l’oficina de turisme, Portbou.

Les fortificacions de Franco: els búnquers de la Jonquera

Diumenge, 18 de juliol

Després d'una visita al Museu Memorial de l'Exili, descobrirem i entrarem a alguns dels més de 30 búnquers de la Jonquera: construccions i obres militars amagades entre el paisatge. Assentaments de metralladores i de cànons antitancs preparats per frenar una possible invasió militar externa durant els anys quaranta.

L’internament a França: el Camp d’Argelers i la Maternitat d’Elna

Diumenge, 1 d'agost, de 10 a 14h

Visitarem el Memorial del Camp d’Argelers i anirem temps enrere per recordar que, el que avui dia és una platja plena de banyistes temps enrere va esdevenir un gran camp de concentració de refugiats de la Guerra Civil. Descobrirem la llum de l’esperança a la Maternitat d’Elna, un oasi de pau on van néixer uns 600 nadons, molts d’ells fills de les refugiades espanyoles internades al camp.

Lloc de trobada: Memorial del Camp d’Argelers, Argelers Centre: 26 Avenue de la Libération.

La cultura a l’exili: el Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català i la Mina Canta

Diumenge, 15 d’agost

Iniciarem la jornada amb una visita al Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català, a Agullana, on descobrirem la pervivència de la cultura catalana a l’exili. Polítics, escriptors i artistes exiliats que continuaren donant suport a la república des d’altres indrets del món. Ens endinsarem a peu als boscos de la Vajol per descobrir la Mina Canta, l’indret que va amagar els fons i les divises del Banc d’Espanya, així com una remesa d’obres del Museu del Prado durant la guerra.

Lloc de trobada: Plaça Major, Agullana.

Un poeta a l’exili: MUME, Cotlliure i Antonio Machado

Diumenge, 12 de setembre

Després d’una breu visita al Museu Memorial de l’Exili, ens desplaçarem fins a Cotlliure, per seguir les últimes passes del poeta Antonio Machado; que va viure les seves últimes setmanes a Cotlliure. Visitarem també la seva tomba, espai que avui dia s’ha transformat un lloc emblemàtic per a la memòria i el record.

Fugir a peu: pujada al Coll de Lli

Diumenge, 10 d’octubre

Després d’una visita al Museu Memorial de l’Exili, ens desplaçarem fins a la Vajol per emprendre, a peu, un dels camins de l’exili més coneguts: el Coll de Lli. Seguirem les passes de les autoritats republicanes: Lluís Companys, José Antonio Aguirre, Manuel Azaña, Diego Martínez Barrio i les seves comitives.

Lloc de trobada: Museu Memorial de l’Exili, La Jonquera.

Fragment de l'entrevista a José María Guerrero realitzada per Fabián Soria amb motiu de l'exposició celebrada en el Festival des Mémoires de Cahors (França) al novembre de 2009

visita virtual banner cat1 250p

<<  <  Setembre 2021  >  >>