Exposició Antoni Campañà. L’endemà de la retirada: Portbou, 1939

Del 10 d'abril al 26 de setembre de 2021.

Inauguració: Dissabte, 10 d'abril de 2021.

Agrairem la inscripció a efectes de gestió de l'espai per la limitació de l'aforament degut a les mesures sanitàries vigents per la COVID-19, a l'adreça electrònica Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o al telèfon 972556533.

Depenent de l'aforament us confirmarem l'assistència a l'acte.

L'acte queda subjecte a les novetats que, en matèria sanitària, siguin vigents el dia de la inauguració.

Campañà PORTBOU 1939 001.jpg red

Portbou, març 1939. Fa un mes que les tropes franquistes han copat la frontera franco-catalana al Coll de Belitres cloent el drama de la Guerra Civil a Catalunya. Allà, on els Pirineus s’enfonsen al mar Mediterrani, la càmera del fotògraf Antoni Campañà (1906-1989) immortalitza les complexitats i realitats paral·leles de l’instant. Mentre recorre l’Empordà i ressegueix les siluetes de les restes materials de la Retirada republicana, processa el seu itinerari durant la guerra en forma d’autoretrat interior. Sense concessions, es fotografia a ell mateix tot descobrint l'absència.

Antoni Campañà va ser un important fotògraf pictoralista que ha sigut redescobert a partir de la publicació de "La capsa vermella" (Comanegra, 2019), una síntesi de Plàcid Garcia-Planes, Arnau Gonzàlez i Vilalta i David Ramos sobre els fons fotogràfics de Campañà sobre la Guerra Civil i la immediata postguerra, als quals pertanyen les imatges d'aquesta mostra, que serà comissariada per Arnau Gonzàlez i Vilalta, historiador i professor d'Història Moderna i Contemporània de la UAB.

L'exposició compta amb un catàleg L’ENDEMÀ DE LA RETIRADA. Antoni Campañà. Portbou, 1939: autoretrat de l’absència, coordinat per Arnau Gonzàlez i Vilalta i publicat per Comanegra que es presentarà en el marc de les activitats paral·leles de l'exposició.

Aquest 2021podeu visitar a Barcelona dues altres exposicions amb fotografies d’Antoni Campañà, que comptaran també amb diverses activitats paral·leles:

-MNAC: La guerra infinita. Antoni Campañà i les tensions d'una mirada (1906-1989)

Del 18 de març al 24 de juliol de 2021

-CASA SEAT: Antoni Campañà i la modernitat mecànica