Col·loqui Internacional Walter Benjamin 2011: Memòria i humanisme, antídots de la Barbàrie

Div, 16. Setembre 2011 - Diu, 25. Setembre 2011
Altres Activitats Històric

III Col·loqui Internacional Walter Benjamin. "Memòria i humanisme, antídots de la Barbàrie"

Actes del 71 aniversari de la seva mort a Portbou

16 -25 de setembre de 2011

Portbou

Inscripcions

Inscripció gratuïta. S’ha d’enviar un correu electrònica al MUME  Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. ) o trucar al telèfon 972 556 533.

Per participar a la ruta matinal a peu Banyuls-Portbou el 24 de setembre cal inscriure’s a l’Oficina de Turisme de Portbou abans del 22 de setembre. Tel. 972 125 161.

Aquest col·loqui internacional coincideix amb el 71è aniversari de la mort del filòsof judeo-alemany. La riquesa i el caràcter plural de l’obra de Walter Benjamin resulten uns estímuls de primer ordre per a la formulació de múltiples relectures que mantinguin viu i útil el seu pensament. En aquest sentit, aquestes  aproximacions crítiques a les diverses facetes de Walter Benjamin,  o que en certa manera indirectament s’inspiren en elles,  poden contribuir - a banda d’incidir en l’aprofundiment del coneixement sobre el seu ingent llegat-  a afinar l’agudesa de les anàlisis sobre la contemporaneïtat i, sobretot, a entendre millor el paper de la percepció transmissora dels passats recents en la conformació del present.

D’aquesta manera, a partir d’aquesta intencionalitat, es proposa que dos eixos de l’univers benjaminià, la memòria i l’humanisme, es constitueixin en el fil conductor d’aquestes jornades, sobretot, perquè ambdós han adquirit una gran rellevància en els darrers anys. En el cas de la memòria, la saturació i l’omnipresència amenacen la seva efectivitat per rebatre la barbàrie d’èpoques pretèrites; en el cas de l’humanisme, la pèrdua de legitimitat social en l’actualitat l’exposen a  formes de barbàrie, potser subtils i sofisticades, però també devastadores. Així doncs, a partir de la font inspiradora de Walter Benjamin, es planteja un espai de discussió i diàleg sobre aquestes problemàtiques, que reuneix a Portbou diferents visions del camp intel·lectual: des de l’art a la història, passant per la filosofia, la literatura i la sociologia.

PROGRAMA:

Divendres, 16 de setembre :

19h: Inauguració de l’exposició “La maleta [blava] de W. B.” de l’artista Isabel Banal

Aquesta exposició forma part del cicle comissariat pel crític d’art Eudald Camps.

S'edita i presenta un llibre-catàleg de l'exposició (Editorial Crani)

Divendres 23 de setembre:

16h: Inauguració oficial del Col·loqui Internacional Walter Benjamin. Parlaments institucionals.

17:00h: “Les grans humiliacions no acaben mai: Walter Benjamin, Hanna Harendt i Primo Levi sobre les víctimes i el victimisme”, conferència a càrrec d’Idith Zertal (Universitat de Basilea).

18:00h: “L'art de la memoria - La memoria de l'art (algunes plomes de l'Angelus Novus que el vent s'endugué)”, conferència – presentació de treballs artístics  a càrrec de Horst Hoheisel (artista)

19:00h: Pausa.

19:30h: Taula rodona: “Homenatge a Jorge Semprún: Memòria, literatura i identitat europea”. Participants: Marta Marin-Dómine (Wilfrid Laurier University, Toronto), Xavier Pla (Universitat de Girona) i Jordi Amat (crític literari). Moderadora: Anna Maria Garcia Rovira (Universitat de Girona)

Dissabte 24 de setembre:

8:30h: ruta a peu Banyuls-Portbou: “El darrer Passatge de Walter Benjamin”. Ada Vilaró, dansa; Pep Aymerich, perfomance; Clara Garí, guió i direcció; Nau Côclea. El Viatge de les Arts, producció.

Lisa Fittko, esposa d’un bon amic de Benjamin, va ser qui el va guiar amb un petit grup de refugiats des de Banyuls fins a Portbou. El camí que es proposa posa l’accent sobre els terribles fets d’aquells darrers dies però sobretot el posa sobre el pensador, el creador, l’escriptor i el gran intuitiu que va ser Benjamin. Dansa i performance acompanyaran els caminants en la ruta Benjamin, i a diferents punts del recorregut posaran  l’accent a algunes citacions cabdals del pensament benjaminià.

Sortida de Portbou. Cal apuntar-se a l’Oficina de Turisme abans del dia 22 de setembre de 2011. Telèfon (0033) 972 125 161.

Preu de l’autocar: 5 €

16:30h: "Memòria i humanisme. De l'exili a la fuga en el Noucents. Benjamin i els altres", conferència a càrrec de Patrizia Dogliani (Universitat de Bolonya)

17:30h: “Els expedients de frontera de l'Arxiu Històric de Girona 1939- 1962”,  conferència a càrrec de Montserrat Hosta (Arxiu Històric de Girona).

18:15h: Pausa.

18:30h: Presentació de l’actualització del portal web walterbenjaminportbou.cat, a càrrec de Pilar Parcerisas (CoNCA) i David Mauas (director de Quien mató a Walter Benjamin?)

19:15h:  Taula rodona: “Humanisme i crisi cultural. La vigència del pensament crític”. Participants: Jordi Llovet (Universitat de Barcelona), Josep M. Muñoz (L’Avenç)  i  Carles Torner (assagista i poeta) Moderador: Jordi Font (Director del MUME).

Diumenge 25 de setembre:

11h: Acte d'homenatge a Walter Benjamin al cementiri de Portbou. Ofrena floral i parlaments.

12h: Visita a les obres de l'Espai Memorial Walter Benjamin.

Totes les conferències es faran a la Sala "La Congesta" (Carrer Méndez Núñez, 20 Portbou). Hi haurà traducció simultània al català i al francès durant les dues jornades.

Per més informació podeu descarregar el cartell i el programa en format PDF.

El Col·loqui Internacional Walter Benjamin. "Memòria i humanisme, antídots de la Barbàrie" està inclòs en el programa d’activitats en el marc de prefiguració de l’Espai Memorial Walter Benjamin (Consorci del Museu Memorial de l’Exili – Memorial Democràtic – Ajuntament de Portbou)

<<  <  Març 2024  >  >>