Veredicte de la 1ª Edició del Premi Internacional Walter Benjamin, 2011-13: Modalitat "Reconeixement a un treball assagístic inèdit"

Títol:
Veredicte de la 1ª Edició del Premi Internacional Walter Benjamin, 2011-13: Modalitat "Reconeixement a un treball assagístic inèdit"
Quan:
Dis, 28. Setembre 2013
Categoria:
Altres Activitats Històric

Descripció

Veredicte de la 1ª EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL MEMORIAL WALTER BENJAMIN, PORTBOU, 2011-13

Modalitat "Reconeixement a un treball assagístic inèdit"

Comunicat del veredicte: Premi Internacional Memorial Walter Benjamin /modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”

L'autora Marina Vinyes guanya el Premi Internacional Memorial Walter Benjamin / modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit” amb el treball "Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah".

Un treball assagístic, que tracta sobre els usos i abusos de les imatges relatives al genocidi jueu durant la Segona Guerra Mundial i el posterior procés de construcció de l’imaginari de la Shoah, rep el Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, en la modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”.

El premi, que convoca el Consorci del Museu Memorial de l’Exili i que enguany celebra la seva primera edició en aquesta modalitat, s’ha lliurat avui, 28 de setembre, al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera.

La guanyadora del premi és la barcelonina Marina Vinyes Albes.
Després de l’avaluació de 23 originals presentats en aquesta 1ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin en la seva modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”, els membres del jurat han acordat concedir l’esmentat premi, que té una dotació de 6.000 euros, a l’assaig: 

"Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah". 

L’autora del qual és: Marina Vinyes Albes

El premi compta amb el patrocini de la Diputació de Girona.

El jurat, que està integrat per Francesc Abad (artista visual), Fina Birulés (Universitat de Barcelona), Jordi Llovet (Universitat de Barcelona), Pilar Parcerisas (comissària d’exposicions, crítica d’art i membre del CONCA), Àngel Quintana (Universitat de Girona), i Jörg Zimmer (Universitat de Girona), ha considerat que el treball assagístic reuneix tots els condicionants que el fan mereixedor d’aquest reconeixement pels següents motius:

“Es tracta d’un treball que planteja una reflexió sobre la forma com les imatges han construït i revelat l’existència de la Shoah. Més enllà del debat sobre si una imatge pot donar compte d’allò que és no es pot mostrar, el treball fa una anàlisi sobre les diferents aproximacions documentals que es varen filmar, sobre el paper de les imatges d’arxiu i sobre les construccions de l’imaginari generat, a partir de la Shoah, enriquint un debat que es troba en el cor d’algunes qüestions sobre l’audiovisual contemporani i sobre la forma de repensar l’ètica de mostrar les imatges”.

Així mateix, el jurat també ha concedit dues mencions especials de dos treballs finalistes tot reconeixent la seva vàlua assagística i el seu compromís polític, i n’ha recomanat la seva publicació. En concret, es tracta dels dos assaigs: La democràcia ferotge. Dues crítiques de Walter Benjamin a la violència i una teoria de l’amistat de Lluís Montull Martínez i Tras las huellas del fascismo. El rostro mítico de la experiència moderna d’Ana Lanfranconi.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE GUANYADOR DEL PREMI “RECONEIXEMENT A UN TREBALL ASSAGÍSTIC INÈDIT”
Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah proposa, d’una banda, un recorregut a través de les imatges relatives al genocidi dels jueus a Europa rodades durant la Segona Guerra mundial, i més especialment, durant l’alliberament dels camps nazis. Estudia conjuntament aquestes imatges, els seus usos i les seves migracions com a elements fonamentals en el procés de construcció de l’imaginari de la Shoah. De l’altra, analitza de quina manera els arxius visuals del genocidi es constitueixen en un referent en la representació contemporània de la víctima. Alhora, l’assaig també indaga sobre les relacions que s’estableixen entre la
figura de la víctima i la retòrica testimonial en el procés de configuració d’una memòria pública i d’un relat sobre l’esdeveniment històric.

Marina Vinyes Albes és llicenciada en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra, l’any 2008. És màster en Estètica del Cinema i de l’Audiovisual Contemporani (Universitat Pompeu Fabra, 2010) i màster de Direcció i Concepció de Projectes culturals (Université Sorbonne Nouvelle de París, 2011). Actualment, treballa en el Departament de Projectes Artístics i de l’Acció cultural del centre Jeu de Paume, de París.

Mencions especials del jurat
Per altra banda, Lluís Montull, que ha rebut aquesta menció especial del jurat és llicenciat en filosofia per la Universitat de Barcelona (1991) i doctor en filosofia per aquesta mateixa universitat (2011), i és professor de filosofia de secundària. Alhora, Ana Lanfranconi, que ha rebut l’altra menció, és llicenciada en Filosofia per la Universitat de Barcelona l’any 2008 i llicenciada en Teoria de la literatura i literatura comparada per la mateixa universitat, l’any 2009.

D’ambdós treballs, el jurat n’ha valorat positivament la seva capacitat per actualitzar el pensament de Walter Benjamin i el fet de posar-lo en relació amb les problemàtiques que afecten actualmente l’àmbit de la política.

I EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL MEMORIAL WALTER BENJAMIN (MUSEU MEMORIAL DE L’EXILI – LA JONQUERA, 28 DE SETEMBRE DE 2013)

L’any 2011 el Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic, va convocar el Premi Internacional Memorial Walter Benjamin. El premi, que parteix del caràcter transversal de l’obra intel·lectual de l’autor judeoalemany té fonamentalment dos objectius. D’una banda, atesa la consideració que Walter Benjamin va mostrar envers l’acte creatiu en general, es vol tenir en compte la potenciació de la pràctica artístic en el camp de les arts visuals i audiovisuals. De l’altra, el propòsit és donar suport a la tasca teòrica que desenvolupen professionals vinculats amb els estudis sobre art, fotografia, arquitectura, urbanisme, cinema, filosofia, història, literatura, sociologia... En ambdòs casos es consideren prioritaris els projectes que tinguin presents qüestions relacionades amb la història i la memôria del segle XX.

La periodicitat del premi és biennal i es divideix en dues modalitats: 1) “Ajut a la creació artística”, i 2) “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”.

Enguany, el 28 de setembre, a les 12h al MUME, en un acte institucional presidit per l’alcaldesa de la Jonquera juntament amb representants de la Diputació de Girona (Vicepresident segon) i la Generalitat de Catalunya (directora dels Serveis Territorials Governació i Relacions Institucionals de Girona), s’ha donat a conèixer el treball al qual li ha estat concedit el “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”, que té una dotació de 6.000 euros.

Consulteu les bases de la convocatòria del premi a 

www.museuexili.cat

Més informació a:
Museu Memorial de l’Exili
+34 972 556533
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
www.museuexili.cat

visita virtual banner cat1 250p

StorymapCAT

WebdocCAT

mcp

Agenda

<<  <  Novembre 2020  >  >>
 Di  Di  Di  Di  Di  Di  Di