Art i memòria. Maria Ruido

Plan Rosebud 1 : La escena del crimen, 2008. 114 minuts

Plan Rosebud 2: Convocando a los fantasmas, 2008. 120 minuts

Espai-Hall del MUME

Del 15 de juliol al 2 d'octubre de 2011.

Plan Rosebud 1 : La escena del crimen, 2008. 114 minuts

Llengua original:castellà, gallec, anglès/ subtitulat:castellà, anglès/Màster DV/Formats:Betacam/DVD

Visionat: de 10h a 14 h

Plan Rosebud 2: Convocando a los fantasmas, 2008. 120 minuts

Llengua original:castellà, gallec, anglès/subtitulat:castellà, anglès / Màster DV / Formats:Betacam/DVD

Visionat: de 15h a 19h

El film Plan Rosebud 1 se centra en el debat social al voltant de l'anomenada Llei de memòria històrica de l'Estat espanyol així com en l'actual relació entre els llocs de memòria, les polítiques de memòria i les indústries culturals. El turisme de guerra i el turisme commemoratiu són algunes de les qüestions tractades a partir d'una visió comparativa amb altres indrets europeus. Respecte a Plan Rosebud 2, el planteig del film s'articula, fonamentalment, en l'anàlisi del procés històric de la Transició espanyola a la democràcia. En concret, s'incideix en el seu context cultural que, en bona mesura, va coincidir amb un canvi -de caràcter internacional- de paradigma econòmic i polític a finals dels anys setanta del segle passat.

María Ruido (Ourense, 1967) és artista, productora cultural i investigadora. Desenvolupa, a partir sobretot del vídeo i l'escriptura, projectes interdisciplinaris sobre l'elaboració social del cos i la seva ubicació en els imaginaris del treball, així com sobre els mecanismes de construcció de les memòries i la seva relació amb les formes narratives de la història. María Ruido és professora del Departament de disseny i Imatge de la Universitat de Barcelona.

Art i memòria. Propostes artístiques contemporànies

Aquest espai del MUME, situat al hall, -i que compta amb la col·laboració puntual del col·lectiu Maçart- es dedica a la mostra periòdica de propostes artístiques contemporànies que tenen com eix del seu treball les relacions entre l'art i la memòria -individual i col·lectiva- associada a fets històrics i polítics. En aquest sentit, es dóna prioritat a aquelles obres que, a partir d'un esguard documental, emotiu i reflexiu, tenen en consideració la funció i influència que poden exercir la memòria i la figura del testimoni tant en la comprensió de la història del segle XX, com en una possible aproximació crítica a la complexitat del món actual.