75ème annivérsaire de l'exil pour étudiants

Journée commémorative pour étudiants

Portbou, 16 mai, 2014

'L'exil'. Journée pour étudiants

El Memorial Democràtic organitza una jornada a Portbou per explicar l'exili del 39, de manera vivencial, als estudiants. Els centres educatius poden participar exposant els treballs realitzats a les aules (convocatòria oberta fins al 30 d'abril).

El Memorial Democràtic, el Museu Memorial de l'Exili, el Departament d'Ensenyament i el Grup de Treball Exili, Deportació i Holocaust han organitzat, el 16 de maig, una jornada entorn l'exili del 39 i els exilis actuals adreçada a estudiants.

La jornada, organitzada amb motiu del 75è aniversari de l'exili del 39, s'adreça a estudiants d'ESO i Batxillerat que hagin treballat l'exili del 39 a les aules. L'objectiu és sensibilitzar i donar a conèixer de prop aquest episodi. Al matí tindrà lloc una xerrada a càrrec de Serge Barba, fill de refugiats espanyols a França, i un homenatge al coll dels Belitres, un dels principals punts de sortida cap a l'exili dels republicans.

Programa:

08.00h Sortida des de Barcelona - 9:30h Sortida des de Figueres.

10.45h Arribada a Portbou.

11.00h Benvinguda a càrrec de l'Alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, i el Director dels Serveis Territorials d'Ensenyament de Girona, Albert Bayot.

- Passi del vídeo institucional del Memorial Democràtic.

- Intervenció de Serge Barba: Portbou. El pas de frontera de La Retirada.

David Serrano fa de conductor de l'acte.

12.15h Homenatge al coll dels Belitres (uns 30 minuts de pujada) a càrrec de Jordi Palou-Loverdos, Director del Memorial Democràtic i de Jordi Font, Director del MUME. Es farà un minut de silenci.

13.15h Dinar/Pícnic.

14.30h Acte a la sala de teatre de Portbou.

Condueix acte David Serrano.

- L'exili de 1939. Intervenció senyora Lluïsa Miralles i Director del Memorial Democràtic la presenta.

- L'exili actual.

Intervenció de l'ACNUR. Manel Vila i Motlló, vocal de la Junta Directiva del Comitè Català de l'ACNUR, Responsable de Projectes de Cooperació de Casa América, Antic Comissionat de l'Alcaldia de Barcelona en Cooperació al Desenvolupament, Solidaritat i Pau i, anteriorment, Director de l'Institut Municipal d'Educació de la ciutat de Barcelona.

-Intervenció d'un testimoni per parlar dels exilis a l'actualitat.

- Participació dels estudiants. Mostra dels treballs que hagin presentat prèviament.

16.30h Fi de l'acte.

17.00h Sortida cap a Figueres/Barcelona.

L'activitat compta amb el suport d'ACNUR i l'Ajuntament de Portbou.

Més informació:Servei Educatiu del Memorial Democràtic (Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.)

El proper 16 de maig de 2014, divendres, estem organitzant una visita que durarà tot el dia (8.30h a 18h) a Portbou per treballar el tema de l'exili amb els estudiants.

Aquesta activitat està organitzada pel grup de treball Exili, Deportació i Holocaust (impulsat pel Memorial Democràtic i el Departament d'Ensenyament i format per professors i investigadors), el Museu Memorial de l'Exili, l'Ajuntament de Portbou i el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.

Es tracta d'un acte d'homenatge i alhora acte educatiu per sensibilitzar i donar a conèixer als estudiants d'una forma vivencial l'episodi de l'exili i, en concret, l'exili de 1939. Per aquest motiu, entre els objectius, ens proposem:

- Retre homenatge als protagonistes de La Retirada amb motiu del 75e aniversari de l'exili,

- Fer pedagogia al donar a conèixer aquest episodi i alguns dels seus protagonistes del 1939. Comptem amb l'estimable col·laboració d'en Serge Barba en la seva doble faceta d'investigador i fill de republicans que van protagonitzar La Retirada.

- Tractar un tema tan universal i present en la nostra quotidianitat (espai/temps) com és l'exili,

- Donar a conèixer un patrimoni com és Portbou, un dels passos de frontera més freqüentats per la població el gener de 1939, fugint de l'exercit colpista.

- Introduir el tema de l'exili com a primer recorregut dins l'episodi més ampli de la deportació d'espanyols als camps nazis i l'Holocaust.

L'activitat va dirigida a estudiants de l'ESO i fins a Batxillerat que hagin treballat prèviament el tema i que puguin aportar algun treball: de recerca, de síntesis o relats de vida sobre l'exili. Els treballs i relats caldrà presentar-los abans del 30/04/2014 però es podran lliurar treballs realitzats des del curs 2012/2013. En breu us adjuntarem un document explicatiu.

El desplaçament fins a Portbou és a càrrec del Memorial Democràtic i només caldrà preveure els àpats.

virtual visitfra1 250p

StorymapENG

WebdocENG

<<  <  Mars 2024  >  >>