RUTES DE L’EXILI - UN DIA PER A LA MEMÒRIA

Abril 2022 - Octubre 2022

El Museu Memorial de l’Exili presenta la tercera edició de les Rutes de l’exili. Un seguit de sortides a diferents indrets vinculats a l’exili de 1939, pensades per a usuaris individuals o petits grups: amics, família, parella...

Programa de sortides previstes:

Diumenge 17  d’abril

Camins de l’exili: monuments de la Vajol, la Mina Canta i el Coll de Manrella

Començarem la jornada visitant els monuments més emblemàtics de la Vajol. Seguirem la ruta a peu fins arribar a la Mina Canta, una antiga mina de talc on Juan Negrín va manar amagar una remesa d’obres d’art del museu del Prado, així com els fons i les divises del Banc d’Espanya. Havent tornat de la mina, ens desplaçarem en vehicle fins al Coll de Manrella, un dels passos fronterers importants de l’època, on trobarem el cèlebre monument a Lluís Companys.

Lloc de trobada: Aparcament de la Vajol.

Diumenge 15 de maig

Un poeta a l’exili: MUME, Cotlliure i Antonio Machado

Després d’una breu visita al Museu Memorial de l’Exili, ens desplaçarem fins a Cotlliure, per seguir les últimes passes del poeta Antonio Machado; que va viure les seves últimes setmanes a Cotlliure. Visitarem també la seva tomba, espai que avui dia s’ha transformat un lloc emblemàtic per a la memòria i el record.

Diumenge 26 de juny

La doble frontera: Portbou i Walter Benjamin

Portbou, poble fronterer que va ser la via de sortida de molts republicans al final de la Guerra Civil, i uns mesos mes tard va ser també una de les vies principals d'entrada de molts ciutadans europeus jueus i resistents antifeixistes que fugien de l'horror nazi. Visitarem el cementiri i el monument “Passatges” de Dani Karavan, dedicat a la memòria del filòsof alemany d’ascendència jueva Walter Benjamin.

Lloc de trobada: davant de l’oficina de turisme, Portbou.

Dissabte 9 de juliol

Les fortificacions de Franco: els búnquers de la Jonquera

Després d'una visita al Museu Memorial de l'Exili, descobrirem i entrarem a alguns dels més de 30 búnquers de la Jonquera: construccions i obres militars amagades entre el paisatge. Assentaments de metralladores i de cànons antitancs preparats per frenar una possible invasió militar externa durant els anys quaranta.

Diumenge 14 d’agost

La cultura a l’exili: el Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català i la Mina Canta

Iniciarem la jornada amb una visita al Centre d’Interpretació de l’Exili Cultural Català, a Agullana, on descobrirem la pervivència de la cultura catalana a l’exili. Polítics, escriptors i artistes exiliats que continuaren donant suport a la república des d’altres indrets del món. Ens endinsarem a peu als boscos de la Vajol per descobrir la Mina Canta, l’indret que va amagar els fons i les divises del Banc d’Espanya, així com una remesa d’obres del Museu del Prado durant la guerra.

Lloc de trobada: Plaça Major, Agullana.

Dissabte 24 de setembre

Memorial del Camp d’Argelers i Maternitat d’Elna

Visitarem la platja d’Argelers, indret que temps enrere va acollir milers de refugiats i parlarem de les condicions del camp i de les conseqüències de l’internament. A continuació, entre tota aquesta foscor, descobrirem la llum de l’esperança a la Maternitat d’Elna, un oasi de pau i solidaritat enmig de la desesperació de l’exili.

Lloc de trobada: Hotel Lido d’Argelers.

Diumenge 16 d’octubre

Fugir a peu: pujada al Coll de Lli

Després d’una visita al Museu Memorial de l’Exili, ens desplaçarem fins a la Vajol per emprendre, a peu, un dels camins de l’exili més coneguts: el Coll de Lli. Seguirem les passes de les autoritats republicanes: Lluís Companys, José Antonio Aguirre, Manuel Azaña, Diego Martínez Barrio i les seves comitives.

A tenir en compte:

• L’horari previst de les activitats és de mitja jornada (10h a 14h).
  • Cal inscripció prèvia i la realització de l’activitat queda subjecte a un mínim d’inscrits.
  • Els desplaçaments es realitzen en transport propi del participant i el dinar no està inclòs.

PREUS:

Adults: 15€

Joves de 12 a 17 anys: 8€

Gratuït fins a 11 anys

Descompte de 3€ en el preu per a grups a partir de 6 participants.

APUNTA’T

Fragment de l'entrevista a José María Guerrero realitzada per Fabián Soria amb motiu de l'exposició celebrada en el Festival des Mémoires de Cahors (França) al novembre de 2009

visita virtual banner cat1 250p

<<  <  Agost 2023  >  >>