Dij, 16. Novembre 2023 - Dis, 18. Novembre 2023
Altres Activitats Històric

Dijous, 16, divendres, 17 i dissabte 18 de novembre

Barcelona, Girona i Portbou

Del 16 al 18 de novembre tindrà lloc a Girona, Barcelona i Portbou la novena edició del Col·loqui Internacional Walter Benjamin, sota el títol «El temps de la memòria i el temps de la història. La governança dels passats traumàtics».

En aquest col·loqui es plantegen,  a partir de la discussió a l’entorn d’alguns conceptes clau i l’exposició d’exemples de diverses realitats geogràfiques i històriques,  qüestions controvertides, que relacionen els vincles estrets entre la història, la memòria, la voluntat de legislar i, al cap i a la fi, les polítiques públiques de memòria com a eines de governança d’aquests “passats que no acaben de passar”.

Hi participaran Josep Maria Fradera (UPF), Sébastien Ledoux (Université Paris 1 Pantheon-Sorbonne), Marisa González de Oleaga (UNED), Chiao-In Chen (CEDID-UAB), José María Faraldo (Universidad Complutense Madrid), Emmanuel Droit (Université de Strasbourg), Paloma Aguilar Fernández (UNED) i Alfons Aragoneses (Direcció General de Memòria Democràtica i UPF).

Història, memòria i voluntat legislativa

Aproximadament en el decurs de les tres dècades darreres, en molts dels països que han viscut conflictes bèl·lics o règims polítics dictatorials –els quals s’han caracteritzat per la violació sistemàtica dels drets humans– s’han aprovat articulats jurídics. Legislar suposa, en bona mesura, reglamentar, ordenar i jerarquitzar l’accés al passat. Comporta incloure criteris jurídics, morals i polítics en la interpretació dels temps pretèrits propers. Amb freqüència es parla de “deure de memòria”.

El passat és important en la conformació del present de les societats i, per tant, no és ni de bon tros un material dipositat en una torre d’ivori a disposició dels estudiosos. Contràriament, es tracta d’un llegat –molt sovint conflictiu– que s’enllaça traumàticament amb el present. Com conviure-hi és un dels grans desafiaments i per això no poques societats dissenyen i despleguen mesures de governança en relació a aquestes herències rebudes. Com es “domina” aquest passat és el gran repte. L’historiador Antoine Prost i el filòsof Paul Ricoeur suggerien fa uns anys un gir del cèlebre enunciat “deure de memòria” i apostaven per un “deure d’història” per tal de facilitar el “dret a la memòria”.

Ruta a peu i altres activitats

En el marc del Col·loqui, dissabte, 18 de novembre, els participants podran participar a la ruta a peu de Banyuls a Portbou, en homenatge a Walter Benjamin. Començarà a les 8 del matí, s'accedeix a Banyuls amb bus i tindrà una durada d’entre sis i set hores. La ruta té una dificultat mitjana-alta. A la tarda es representarà l’obra de teatre L’enterrador, de Gerard Vázquez i Pepe Zapata, a càrrec de la companyia Teatro de dos, la Sala la Congesta de Portbou.

Programa del col·loqui (Català)

Programa del col·loqui (Castellà)

Programa del col·loqui (Francès)

Programa del col·loqui (Anglès)

Formulari d'inscripció

Espais:

Girona

- Sala de Graus, Facultat de Lletres, Universitat de Girona

- CCCB, Barcelona, Aula 2

Portbou

- Ruta: Oficina de Turisme de Portbou. Passeig Lluís Companys s/n

• Espectacle teatral: Sala La Congesta (C/ Méndez Núñez 20)

Organització:

Memorial Democràtic, MUME, Càtedra Walter Benjamin UdG amb la col·laboració de EUROM-Fundació Solidaritat UB, CCCB, Nau Coclea i el suport de l’Ajuntament de Portbou, la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Girona i el Consell social de la Universitat de Girona.

Més informació al web del Memorial Democràtic.

<<  <  Abril 2024  >  >>