Exposició Art i exili. Artistes de l'exili català de 1939. Llegat Fàbrega i Fons Narro

Dis, 8. Febrer 2020 - Diu, 14. Juny 2020
Exposició Temporal Històric

Del 8 de febrer al 14 de juny de 2020

Inauguració: Dissabte, 8 de febrer, a les 13h.

fb1artiexilir

Mostra basada en el fons Abelard Fàbregas del Museu de l'Empordà  i en el fons Josep Narro del MUME.

Dins el context de la recuperació del patrimoni artístic de l'exili republicà, aquesta exposició posa de relleu dues col·leccions pertanyents al Museu de l'Empordà i al MUME.

El fons Fàbrega del Museu de l'Empordà recull obres de diversos autors, com ara Josep Bartolí, Francesc Domingo, Roser Bru, Josep Narro, Francesc Moreno Capdevila, Pompeu Audivert, Francesc Camps Ribera, Avel·lí Artís Gener, Marcel·lí Porta, Pere Calders, Enric Climent o Carme Cortès.

D'altra banda, el Fons de Josep Narro recull l'obra d'aquest il·lustrador feta als camps de concentració francesos entre 1939 i 1941.

Tots aquests artistes van coincidir a Mèxic, on van ser acollits gràcies a les actives polítiques d'asil dels governs mexicans d'entre 1937 i 1945 i hi van viure els seus respectius exilis després de la Guerra d'Espanya.

Aquesta exposició conjunta entre el MUME i el Museu de l'Empordà inclourà una síntesi seleccionada dels dos fons, que estaran repartits entre Figueres i La Jonquera.

L'exposició del Museu de l'Empordà tindrà lloc entre el 24 de gener i el 5 d'abril de 2020 i la del MUME entre el 8 de febrer i el 14 de juny.

Aquesta excepcional mostra es complementa un catàleg amb textos d'Enzo Traverso, Maria Lluïsa Faxedas i Enric Pujol, que es pot adquirir al MUME i al Museu de l'Empordà per 20€, i un seguit d'activitats paral·leles al MUME i al mE:

Conferències al Museu de l'Empordà:

Divendres 28 de febrer, a les 19 h, «Música als camps de concentració i en el camí de l’exili», conferència a càrrec de Jaume Ayats, musicòleg i directordel Museu de la Música de Barcelona.

Divendres 13 de març, a les 19 h, «L’art català a l’exili, Una història encara per escriure?», taula rodona a càrrec de Lluïsa Faxedas, Teresa Camps i Eric Forcada.

Activitats paral·leles al MUME:

1. Visita guiada amb el comissari de l'exposició, Enric Pujol, el dissabte 18 d'abril a les 12h

2. Visita guiada de l'exposició, el dissabte 25 d'abril a les 16h

3. Jornada La creació a l’exili. Elements de reflexió i testimonis

Dissabte 16 de maig, de 10 a 13:30 h

Conferència inaugural: «L’exili cultural català del 1939. Una visió des de Mèxic», a càrrec de José M. Murià, historiador i membre de l’Acadèmia de la Història de Mèxic.

Taula rodona A: «Crear a l’exili».

Taula rodona B: «Una cultura a l’exili».

Comissariat: Enric Pujol

Disseny: Marcel Dalmau