Exposició: Joan Jordà. La llum guanyada

Exposició: Joan Jordà. La llum guanyada
Dis, 4. Desembre 2010 - Diu, 16. Gener 2011
Exposició Temporal Històric

Exposició "Joan Jordà. La llum guanyada"

Obra recent de Joan Jordà

Exposició a cura de Sebastià Goday Cuixart

Nascut a Sant Feliu de Guíxols el 1929, Joan Jordà va creuar la frontera amb poc més de 10 anys. Després del pas per diversos camps, el 1945 es va instal·lar definitivament a Tolosa. Pintor autodidacte en un inici, en el decurs dels anys ha anat creant una obra d’alt valor artístic en què hi conflueix la denúncia de la violència i les aberracions dels poders totalitaris.

Coincidint amb l’exposició es publicarà un petit catàleg en català i francès “Joan Jordà, la llum guanyada /Joan Jordà, la lumière gagnée » editat pel MUME (La Jonquera) i pel Centre Joë Bousquet et son temps (Carcassona) amb textos de Jordi Font Agulló, Sebastià Goday Cuixart i René Pinies.

Inauguració el 4 de desembre de 2010.

Exposició del 4 de desembre de 2010 al 16 de gener de 2011.

Presentació de l’exposició « Joan Jordà. La llum guanyada”. Jordi Font (Director del MUME)

Fins a inicis del segle actual, Joan Jordà no havia exposat mai a Catalunya. Posteriorment,  ho ha fet alguna vegada més i, en concret, l’exposició que acull i impulsa el MUME, juntament amb el Centre Joë Bousquet et son temps,  és la quarta.  Aquesta llarga desconnexió amb el seu país d’origen és indicativa de la fractura que va suposar l’exili republicà tant en l’àmbit col·lectiu com l’individual. Per a desenes de milers de persones, que van travessar la frontera francoespanyola el febrer de 1939,  el trencament fou en bona mesura irreparable. En el cas particular de Joan Jordà, que tenia 10 anys quan, al costat de la seva mare i germana, va creuar els Pirineus, la cicatriu causada per aquell èxode encara perdura. En efecte, malgrat que la seva obra no és una plasmació literal d’aquell esfondrament polític que va ser també un desastre humanitari els primers mesos de 1939, sí que és perceptible en tot el seu quefer artístic un reflex moral de la barbàrie que va assolar la centúria anterior.

El principal propòsit del MUME és la divulgació del coneixement de l’exili republicà i la preservació de la seva memòria. Aquest objectiu s’entén que només es pot atènyer des de la inserció del cataclisme republicà en la lògica de les violències polítiques del segle XX. En aquest sentit, l’obra pictòrica d’aquest antic “nen de l’exili” resulta extremament pertinent que formi part de la nostra programació temporal, atès que la voluntat artística de Joan Jordà es postula com una meditació global al voltant de la brutalitat que va regir en moltes de les accions polítiques del passat recent i, malauradament, també de l’actualitat.

Afortunadament, podem mostrar en el nostre centre la força crítica d’aquest obra i deixar-ne el testimoniatge en aquesta petita publicació editada amb la col·laboració del Centre Joë Bousquet et son temps de Carcassona. És indubtable, per tant, que el treball de memòria sobre l’exili republicà, passa també per l’establiment d’estretes relacions amb agents culturals del Migdia francès. Amb ells i la seva bona predisposició a col·laborar, ens adonem de la magnitud de la petjada que va deixar l’exili republicà a l’Estat veí. Per tant, la col·laboració del MUME amb el Centre Joë Bousquet et son temps fa possible la realització d’aquesta exposició i posa de relleu que el nostre passat recent és indestriable d’una història europea comuna.

<<  <  Abril 2024  >  >>