Exposició: Memorial Retirada, de Philippe Domergue

Dis, 9. Febrer 2013 - Diu, 16. Juny 2013
Exposició Temporal Històric

Exposició “Memorial Retirada”, de Philippe Domergue

Inauguració: Dissabte, 9 de febrer a les 12h.

Exposició del 9 de febrer al 16 de juny de 2013.

Philippe DOMERGUE

MEMORIAL Retirada

Instal·lació fotogràfica

«És tasca més àrdua honrar la memòria dels éssers anònims que la de les persones cèlebres» W. Benjamin

MEMORIAL Retirada és una reapropiació de les fotografies que va fer Manuel Moros* durant la Retirada de l’any 1939. Quan vaig descobrir-les el 2008, vaig sentir la necessitat de perpetuar la memòria de la Retirada. Vaig voler que tinguessin una dimensió arquitectònica, monumental, i alhora construir imatges indestructibles, capaces de resistir el temps i l’oblit.

En una primera fase, les fotografies van ser escanejades, tractades digitalment i finalment impreses. Acte seguit, van ser encolades sobre taulons de fusta sense polir que recorden els que es feien servir per als barracons dels camps de concentració.

Per a cadascuna de les obres, l’alternança dels retalls de dues imatges diferents remet al caràcter sovint fragmentari i confús de la memòria.

Lluny de només reflectir fets relacionats amb un esdeveniment històric, he volgut plasmar la dimensió psíquica del drama de la Retirada i el patiment físic a què van ser sotmesos els cossos.

*Manuel Moros: pintor-fotògraf francocolombià instal·lat a Cotlliure als anys trenta i testimoni directe de de la Retirada.

Philippe Domergue. Mémorial Retirada

Edificar. Edificar la memòria de demà. Emocionat per la veritat humana deles fotografies realitzades per Manuel Moros durant la Retirada, Philippe Domergue construeix un memorial fet d’esteles juxtaposades, separades i ferides pel blanc del silenci i de la mentida, de punteigs. Per a aquestes dones i aquests homes estirats per l’exili en les platges desertes, esqueixades pels vents i la pluja de l’hivern, enfrontats a la guerra i la incúria del país d’acollida, Philippe Domergue construeix un monument que també és un exorcisme de cara a la falsa linealitat de la història transmesa. Domergue construeix a poc a poc imatges fortes, apuntalades, enllardades, amb postes gairebé indestructibles.Tot transfigurant les fotos de Manuel Moros, Philippe Domergue construeix les imatges de la memòria.

Text: Eric ForcadaPerpinyà - Arts in situ (2009)

Més informació a::

Philippe Domergue - La mémoire recomposée