Exposició: Símbols de Franco

Exposició: Símbols de Franco
Dis, 30. abril 2011 - Diu, 26. Juny 2011
Exposició Temporal Històric

Exposició "Símbols de Franco"

Es tracta d'una exposició que té com a principal promotor el Memorial Democràtic, a més de les universitats catalanes de Girona (UdG), Lleida (UdL), Autònoma de Barcelona (UAB) i Rovira i Virgili de Tarragona (URV) i ADIGSA. L'origen de la mostra rau en el fet que la dictadura franquista copsà l'espai públic com a una amenaça latent que calia controlar -era el lloc on els ciutadans s'hi podien trobar, agrupar, enraonar, conscienciar-se, manifestar les seves opinions, reivindicacions, etcètera-. En conseqüència, les autoritats franquistes s'esforçaren a regular i  restringir l'ús d'aquest espai per part de la ciutadania. Malgrat tot, més de trenta anys després, s'observa encara arreu de l'Estat espanyol i -en menor mesura- a Catalunya, la pervivència d'aquests símbols del franquisme, aquestes icones antidemocràtiques permanents en edificis, monuments, cementiris, places i cruïlles de camins. Els primers ajuntaments democràtics, certament, canviaren noms de carrers i retiraren alguns monuments. Altres, reubicats lluny del seu espai original, camuflats o decorats amb inscripcions errònies, martirològiques o victimàries, han perdurat sense massa sentit històric o patrimonial.

Els objectius de la mostra són bàsicament dos: reflexionar sobre el que fou la simbologia de la dictadura i la seva permanència en l'espai públic democràtic; i la difusió del coneixement i la situació actual d'aquest símbols.

Símbols de Franco té per objecte reflexionar sobre el paper dels símbols que el règim franquista va emprar per vehicular la seva ideologia i propiciar una forta identitat del poble espanyol al voltant dels conceptes "Espanya" i "Caudillo". En bona part, l'exposició neix de la voluntat de presentar al públic el Cens de Simbologia Franquista de Catalunya, un projecte elaborat des de la Direcció General de la Memòria Democràtica i el Memorial Democràtic amb l'objectiu de localitzar, identificar i catalogar els vestigis simbòlics del franquisme que encara es conserven a l'espai públic de Catalunya.

Aquesta exposició temporal ha estat visitable a l'Espai Memorial de Barcelona entre el 15 de desembre de 2010 i el 13 de febrer de 2011.

Exposició del 30 d'abril al 26 de juny 2011.

Inauguració, el dissabte 30 d'abril a les 12h a la sala d'exposicions temporals del MUME.

<<  <  Abril 2024  >  >>